Активність – тобто енергійна діяльність. І це чудово, якщо до цього слова не
додається префікс „гіпер”, що в перекладі з грецької означає „перевищення
норми”. Гіперактивні діти є імпульсивними, неуважними (їх увага постійно
відволікається від об’єкту), вони бігають і стрибають, ламають і складають,
розкидають і збирають, розвалюють і будують, б’ються, галасують, танцюють,
співають - і все це майже одночасно.
Отже, це „рухливі живчики”, „вічні двигуни” – якщо це про ваше чадо, то
маєте проблему і повною мірою відчуєте глибоку правду старої приказки:
"Який же ти хороший, коли спиш!"
Але річ не лише у вас! Такій дитині буде надзвичайно важко у школі: вона
просто не може всидіти на стільці, схоплюється з місця, не може дочекатися
своєї черги під час занять чи ігор. На запитання відповідає не замислюючись, не
дослухавши до кінця, починає виконувати нове завдання, не закінчивши
попереднього, теревенить безперестанку, губить і забуває свої речі.
Але ж погодьтеся: спокійна, тиха і надто слухняна дитина – це теж тривожна
ознака. Одразу починаєш думати: "Щось із нею не те!" Отже, активна
дитина – це добре, це означає, що вона, по-перше, здорова (хвора не буде
гасати!), а по-друге, не «затлумлена вихованням» - суцільними заборонами і
покараннями.
А з іншого боку – хіба це нормально, коли дитина день і ніч скаче тобі по
голові? То де межа між нормою і "перебором"? Між активністю і
гіперактивністю? Перш ніж годувати дитину заспокійливими препаратами, спробуємо
розібратися.
Отже, співставте:
Активна дитина
- віддає перевагу рухливим іграм перед пасивними (пазли, лото, конструктор),
але якщо їй справді цікаво – може і палац побудувати, і казку послухати;
- швидко говорить і ставить нескінченні запитання;
- не страждає хронічними порушеннями сну і кишковими розладами;
- активна не завжди і не всюди (наприклад, в гостях у малознайомих людей –
може бути спокійна, сором’язлива);
- неагресивна (тобто може дати здачі, але не ображає без причини).
Гіперактивна дитина:
- перебуває у постійному русі і не може себе контролювати, не може
зупинитись, перепочити; навіть коли змучиться – все одно рухається, поки не
почнеться істерика;
- теж швидко і багато говорить, ковтає слова, перебиває, не може дослухати
до кінця те, що їй говорять; теж ставить безліч запитань, але не має терпцю навіть
вислухати відповідь чи пояснення;
- її дуже важко вкласти спати, вона дуже погано засинає, сон неспокійний,
часто прокидається; страждає на кишкові розлади, алергію;
- не реагує на заборони; у будь-яких обставинах, завжди і всюди поводиться
однаково активно;
- дитина неконтрольовано агресивна – безпідставно б’ється, кусається,
дряпається, штовхається, кидається камінням, землею, може вдарити палкою тощо.