ФОРМУВАННЯ
ПОЗИТИВНОГО ІМІДЖУ ПЕДАГОГА
v КЛАСИФІКАЦІЯ
v ФУНКЦІЇ
v СТРУКТУРА
v ТЕХНОЛОГІЯ
У збірці з’ясовано категоріальну сутність поняття "імідж”.Досліджено особливості формування особистісних характеристик сучасного вчите- ля за умов модернізації освіти, демократичних і ринкових перетворень українського суспільства. Розглянуто педагогічну діяльність із застосу- ванням іміджелогічного підходу та оцінено її ефективність з погляду сти хійного чи свідомого формування кон- кретного іміджу педагога. Представлено інтегративну модель формування іміджу вчителя, запро- поновано програму самовдосконалення його професійних та особистіс- них якостей з урахуванням сучасних вимог і перспектив суспільної трансформації.
Передмова
У суспільстві часто розмовляють про імідж
політиків, імідж артистів, імідж бізнесменів. Кожна професія має свою
специфіку, але створення іміджу необхідно працівникам усіх галузей, які у своїй
професійній діяльності зв’язані з людьми.
Про імідж вчителя як у нашому суспільстві, так і окремо у освітньому
середовищі, раніше не прийнято було говорити. «А
педагогам, им вроде не пристало о нем
думать, им следовало лишь волноваться по поводу успеваемости и воспитанности, а
вовсе не по поводу собственного образа в глазах ребенка. Достаточно было
выглядеть скромно, аккуратно, в общем – прилично»[2].
Демократизація суспільства та динамізм розвитку системи освіти вимагають формування іміджу педагога в
освітньому середовищі, що є, на даний час, нововведенням.
Поняття „імідж” почали використовувати ще у часи
Аристотеля. Аналіз літературних джерел показав, що в Україні термін „імідж” з’явився на при кінці ХХ
сторіччя. Воно походить від латинського „imago”, тобто „імітувати”, у перекладі
з англійської мови означає „образ”. «Имидж – образ, слепок, умственное представление конкрет- ного лица, содержательная сторона его характера. В
практическом употреблении это слово близко к известному греческому слову
«харизма», в которое древние греки вкладывали значение одаренности,
авторитетности, мудрости и святости. Люди,
обладающие совокупностью таких качеств, всегда обладали силой влияния на
окружающих »[12]. Це слово не використовувалось раніше, але
імідж особистості формувався ще в далекому минулому, утворюючи різні
прізвиська, які формували уяву про особистість. Наприклад: Іван Грозний мав
імідж власного та суворого царю, Ярослав Мудрий мав імідж прозорого та
мудрішого правителя. Часто імідж асоціюється тільки
з зовнішнім виглядом, але це не правильний підхід. Колись, російський
письменник А.П. Чехов висловив думку: ”У человека должно быть прекрасно: и лицо, и
одежда, и душа, и мысли”, Дейл Карнегі писав: ”Люди
судят о нас на основании того, как мы выглядим, что мы
делаем, что и как мы говорим”, А.С. Пушкін пише: „Быть
можно умным человеком и думать о красе ногтей”. Таким
чином, імідж людини складається на підставі сукупності іміджоутворюючих
факторів.
"Можна зробити припущення, що поняття "імідж” в
системі освіти набуло актуальності в період становлення незалежності України та
переосмислення підходів до навчально-виховного процесу"[19]. Це ми бачимо під час багатьох випадків. В першу чергу це вплив іміджу
вчителя при виборі навчального закладу для навчання. Батьки дітей, яких вони
відправляють у школу до першого класу, обов’язково цікавляться: "Хто буде
першою вчителькою у їх дитини?”, ”Чи можна віддати на навчання дитину саме цій
вчительці?”, "Чи треба шукати школу, де працюють більш досвідчені вчителі?”. Така ж проблема у батьків виникає
і при переході до середньої та старшої ланки, а саме: "Хто буде класним
керівником їх дитини?”, " Чи зможе вчителька знайти підхід до їх дитини, правильно навчити та виховати?” Тому на
теперішньому етапі розвитку освіти, позитивний імідж у освітньому
середовищі, вчителю, просто необхідний.
Д.Журавльов вважає, що «большая часть
педагогической общественности еще очень далека от того, что собственный имидж
необходимо формировать. Отношение у педагогов к имиджу самое разное.
Отрицательно относится к нему старшее поколение учителей: его понимают как
«маску», убеждены в приоритете внутреннего содержания над внешним и считают,
что главное быть, а не казаться». Всякие разговоры про имидж учителя, воспринимаются насторожено, как призыв быть
неискренним»[6]. Сучасні вчителі підтримують
ідею формування іміджу учителя, але більшість з них, не розуміє складових
компонентів іміджу.