Оптимальний вибір методів навчання
як шлях
підвищення ефективності навчально-виховного процесу
Вступ
Національна
доктрина розвитку освіти в Україні визначає основні напрямки трансформації
вітчизняної освіти в сторону особистісного навчання та виховання, задаючи нові
орієнтири навчання та виховання гуманоцентричного характеру.
Основою
особистісно-орієнтованого навчання є закладене в дітях природою прагнення до власного зростання, удосконалення
і розвитку власних здібностей, дорослішання. Цей висновок не є виключно теоретичним. Багато психологів зі світовим іменем довели цю тезу
експериментально. Можна, наприклад, послатися на дослідження американського
вченого М. Доналдсона, який за допомогою бездоганних експериментів довів
існування у кожної дитини бажання навчатися
в самому широкому розумінні цього слова, тобто знаходити зміст у явищах
та процесах навколишнього світу, і робити це, свідомо контролюючи процес
пізнання.
Розглядаючи гуманоценричну переорієнтацію навчання в школі, як практичний
процес, необхідно визначити ту практичну основу, яка дозволить забезпечити
цілісність усіх новаторських змін. У вітчизняній педагогіці існує досить
одностайна думка, що такою основою, безумовно, є особистість дитини. Проте, для
практичних потреб це надто узагальнене положення. Педагоги-практики з власного
досвіду вивели більш конкретну інтерпретацію даного положення. Беручи за основу діяльнісний підхід до особистості дитини,
відомий педагог-гуманіст Ш. Амонашвілі вважає безпосередньою практичною основою
створення особистісно-орієнтованого педагогічного середовища - життя дитини і
притаманні йому тенденції розвитку, особливості, пріоритети. Що є реальним
змістом цього життя? В першу чергу - це пізнавальна активність самої
дитини, адже в ній існують не лише потенційні задатки, а й прагнення навчатися.
Кінцевою метою цього навчання та виховання є процес соціалізації, тобто,
перетворення дитини у дорослого індивіда .Таким чином, основним змістом в житті
дитини є процес її становлення як дорослої особистості в процесі розвитку, а домінуючою формою спілкування
в педагогіці особистісно орієнтованого навчання - є розвиток її
пізнавальних інтересів.
|